Moet ik dit nu doen?

Moet ik dit nu doen?

‘Hoe is het?’ ‘Goed. Druk’. Waarschijnlijk is dit een van de meest gevoerde gesprekken. Zowel op het werk als bij vrienden onderling. Het leven is vaak druk. Er moet veel. Maar… wat is nu echt belangrijk? Tijd is een van de meest schaarse en kostbaarste dingen geworden van deze tijd. Het is dan ook de moeite woord om heel bewust met de factor tijd om te gaan. Want het kan je veel opleveren! Rust bijvoorbeeld. Omdat je overzicht hebt en niet wordt geleefd. En tevredenheid. Omdat je zelf in regie bent en kiest waar jouw tijd en aandacht naar toe gaat. De rode draad van dit artikel is gelegen in de zin ‘Moet ik dit nu doen?’

3 stappen om beter met jouw tijd om te gaan

Het organiseren van tijd is een keuze. Een van de sleutels om meer balans te ervaren, is dus keuzes maken. Vervolgens is het belangrijk om te prioriteren. Wat is belangrijk en waarom? En hoe prioriteer je je werk als alles belangrijk is? Tot slot: inzicht.  Inzicht in jouw eigen gedrag, productiviteit en taken die je op een dag uitvoert. En ook inzicht in grenzen stellen en grenzen bewaken.

Voorkom de valkuil dat je heel veel belangrijk vindt of dingen heel belangrijk vindt die dat eigenlijk niet zijn. Voorkom dat je allerlei dingen tegelijk gaat doen. 

‘Moet ik dit nu doen?’

Ik vind dit lijstje erg handig om bewust keuzes te maken en ik deel hem hier graag met je: Moet ik dit nu doen? Eigenlijk is het maar één vraag, maar dan telkens met de nadruk op een ander woord. Moet-ik-dit-nu-doen? Ik leg m hieronder uit.

 

  • MOET ik dit nu doen?
    Hoe belangrijk is dit? En moet ik of wil ik dit doen? Van wie moet dit? Soms helpt het al om te bedenken of je iets wilt in plaats van moet. En waarom je dat wilt. Een wens is immers een betere motivator dan een verplichting. Moet je nu gaan schoonmaken of wil je graag een opgeruimd huis? Ont-moeten is al een prettig begin!
  • Moet IK dit nu doen?
    Ben jij de (beste) persoon om dit te doen? Waarom jij en niet iemand anders? Doe je je eigen taak of die van iemand anders? Kun je het delegeren? Soms is iemand anders beter geschikt voor een bepaalde taak. Soms trekken we bepaalde taken naar ons toe of laten die bij ons op ons bordje leggen, terwijl het in feite niet onze taak is.
  • Moet ik DIT nu doen?
    Stel: je hebt vandaag 24 uur. Is dit hetgeen waarmee je je tijd wilt vullen? Is dit het belangrijkste om nu te doen? Waarom dit? Of waarom is iets anders belangrijker? Waarschijnlijk moet je van alles doen, maar je kunt niet alles tegelijk. Bepaal dus goed wat je wilt gaan doen.
  • Moet ik dit NU doen?
    Waarom moet het per se nu? Of kan het ook later? Van wie moet het nu? Soms lijken dingen dringender dan ze zijn. Vraag je dan af waarom het per se nu moet en van wie dat moet. En als het wel dringend, doe het dan vooral ook direct. Dan kun je het vervolgens gelijk van je lijstje af strepen.
  • Moet ik dit nu DOEN?
    Moet dit überhaupt gedaan of opgelost worden of zal het probleem vanzelf weggaan? Sommige dingen hebben de neiging om zichzelf op te lossen door de tijd heen. Het kan bijvoorbeeld spannend zijn om bepaalde dingen los te laten en erop te vertrouwen dat jouw inmenging niet nodig is, maar wel de moeite waard. Of een stap achteruit te doen in plaats van alles te willen oplossen.

 

(Ik heb dit lijstje ooit naar mezelf gemaild, maar ben vergeten de bron erbij te zetten. Dit heb ik dus niet zelf verzonnen!)

 

Succes met het toepassen van deze helpende zin!

Doorbraakspecialist

Vitality2improve is de doorbraakspecialist op het gebied van persoonlijke ontwikkeling en persoonlijk leiderschap, zowel voor individuele personen als voor teams.
Outside the box! De aanpak van Vitality2improve is gebaseerd op ervaringsgericht leren (en daarbij gebruiken wij voornamelijk boksen!), op basis van herkennen-erkennen-aanpakken-volhouden. Naast het individueel leren (door middel van de fysieke training/ coaching) zijn online leren en ook social learning – van elkaar leren – een steeds belangrijker onderdeel aan het worden van het aanbod van Vitality2improve.

  • Online leren is een vorm waarbij online modules en opdrachten (e-learning), simulatieprogamma’s, groepslessen en groepsprogamma’s kunnen worden gevolgd. En dat wordt al dan niet ondersteund met webinars, whitepapers, YouTube-filmpjes en online kennisbijeenkomsten.
  • Social learning is een vorm van leren die onbewust al vaak plaatsvindt. Social learning houdt in dat mensen leren van andere mensen door middel van observeren, nabootsen en interactieve elkaar. Deze informele vorm van leren is misschien wel de belangrijkste aanjager van het ontwikkelen van praktische vaardigheden, naast de communicatie vaardigheden.

Meer weten?

René van Rijnsoever – [email protected]rove.nl – 06-21170910
Esther van Rijnsoever – Ockeloen – [email protected] – 06-46183348

www.vitality2improve.nl

Vitality2improve maakt onderdeel uit van het netwerk van Stichting Maximaal Gezond.