Schaduw of schatkist!?

We zijn soms zo hard voor ons zelf, zo onaardig. Denken in belemmerende overtuigingen in plaats van de kracht die een bepaalde eigenschap juist kan hebben. Een negatief eigenbeeld hebben. Dat je ‘het’ steeds niet goed aanpakt…
Ik heb ondertussen geleerd dat een belemmerende overtuiging, oftewel: een schaduw, vaak eigenlijk juist een schatkist is. Een schatkist die je mag openen. En de inhoud ervan gebruiken…

Het moedige gesprek
Een aantal weken geleden heb ik een mooie training mogen volgen (‘Het moedige gesprek’). Dat was voor mij vooral het (moedige) gesprek met mezelf. En ik was mild voor mezelf! Ik was trots op mezelf! Ik voer inmiddels die gesprekken, de moedige gesprekken… Vanuit compassie. Vanuit een positief zelfbeeld. Ik laat mezelf niet in de steek. Ik ontdek! En ik groei! Ik heb mijn schatkist al geopend.

Grenzen verleggen
Niet alleen zakelijk. Maar zeker ook als persoon. Weet je het nog, in één van mijn vorige blogs? Ik ging op vakantie naar de Glamping… En ik kan jou vertellen: het was geweldig! Al mijn vooroordelen, van de autorit er naartoe en überhaupt: kamperen… het is me allemaal zo ontzettend meegevallen. En ik heb zo’n leuke week gehad. En niet alleen ik, wij alle vijf! Zelfs zo leuk, dat we in de zomervakantie weer terug gaan!! Yes!!

Maar goed, de training ‘Het moedige gesprek’… De theorie hiervan is eigenlijk zo simpel als maar kan, en is gebaseerd op het geweldloos communiceren. Dat houdt in dat je nieuwsgierig bent naar jouw eigen gevoelens én naar die van de ander. Bijvoorbeeld:

  • waarneming, wat zijn de feiten? Wat zie of hoor ik/jij?
  • gevoel, wat roept dat op in mij/jou?
  • behoefte, wat heb ik/jij nodig?
  • verzoek, welke concrete actie wil ik/jij voorstellen?

Moedige gesprek

Voordelen van geweldloos communiceren?

Het geeft structuur aan een gesprek zodat je het doel ervan in het oog kan houden, ook als daarbij emoties spelen.
Het geeft ook rust; je weet dat het mogelijk is om de eigen behoeftes te combineren met behoeftes van anderen en morele waarden waarop de ander aanspreekbaar is.
Je ontdekt waar de verantwoordelijkheid begint en stopt: ieder is verantwoordelijk voor eigen interpretaties, gevoelens, behoeftes en handelingen. Je neemt het heft in handen terwijl anderen de kans krijgen dit ook te doen, voor henzelf.
Je weet dat er een kanaal is om woede of andere emoties te kanaliseren op een manier die het gesprek niet afbreekt, maar in stand houdt.
Door respect te geven vergroot je de kans dat men ook respect terugkrijgt.
Het verlaagt de drempel om aan te geven wat je dwarszit, zodat je uiting kan gegeven aan je ongenoegen. Dat is goed voor de eigen gezondheid en voor de relatie met de ander op de langere termijn.
Het geeft jou en de ander de kans om te leren hoe jullie het beste met elkaar en anderen omgaan kunnen gaan.
Door uit te gaan van behoeftes, ontdek je dat er veel gemeengoed bestaat met de ander en die ontdekt dat zelf ook. Rosenberg zegt dat behoeftes nooit strijdig zijn, alleen oplossingen kunnen dat zijn. Over behoeftes hoeft je dus niet te onderhandelen en over oplossingen kan dat vaak heel goed.

Persoonlijkheid
In diezelfde week ging ik aan de slag met Insights. Daaruit volgde mijn Insights Discovery Profiel, dat is gebaseerd op het persoonlijkheidsmodel van Carl Gustav Jung. Erg verrast was ik niet door de uitslag van het onderzoek. Ik durf te stellen dat ik mijzelf in de afgelopen jaren goed heb leren kennen. Mijn kwaliteiten en mijn beperkingen. En hoe ik reageer op mijn omgeving. En hoe gaaf om maar weer bevestigd te worden in de keuze die ik op dat moment aan het maken was, namelijk om niet als werknemer maar om als ondernemer verder te gaan. Ik citeer een paar mooie zinnen:
“Esther streeft naar meer voldoening in haar leven door aan anderen haar hulp en diensten aan te bieden. Zij is doorgaans erg loyaal ten opzichte van anderen en is bereid haar eigen behoeften op te offeren voor die van een ander. Zij wordt door de meeste mensen gezien als een vriendelijke, praktisch ingestelde, realistische en nuchtere persoon. Esther houdt niet van onpersoonlijke taken en werk dat feitelijke nauwkeurigheid vereist, tenzij zij mensen daarbij mag betrekken. Esther is meelevend, vriendelijk en weet zich in anderen te verplaatsen”.

Bemiddelende inspirator
Voor de mensen die Insights kennen: herkennen jullie mijn typologie? Juist, ik ben de bemiddelende inspirator.
Ik vond het wel grappig om te zien dat de trainer/ coach die deze teamtraining begeleide, op praktisch dezelfde positie in het Discovery-wiel stond.

Insights

Wat kun jij dan van mij verwachten?
Ik ben een enthousiast en betrokken persoonlijkheid en hou van gezelligheid en teamspirit. Tegelijkertijd kan ik ook focussen op resultaat als de omstandigheden daar naar vragen. Waar nodig erg gestructureerd, maar waar kan met de nodige creativiteit en humor. Dat zorgt weer voor de verbinding. Tussen mensen. Tussen teams.

Wat is mijn doel?
Jou inspireren door je uit jouw comfort zone te laten komen.

Bronvermelding:
– https://nl.wikipedia.org/wiki/Geweldloze_communicatie
– Insights
– Fit en gezond, scheurkalender 2015